Siirry suoraan sisältöön

Keskusteleva mainonta: Kuinka päästä eroon keskinkertaisesta konversiosta

Keskustelumarkkinointi ei ole mitään uutta. Olemme kuulleet siitä jonkin aikaa ja se on kehittynyt paljon viime vuosien aikana.

Tämän termin alunperin keksineen Drift-yhtiön mukaan ”keskustelumarkkinointi on nopein tapa siirtää ostajat markkinointi- ja myyntisuppiloissasi reaaliaikaisten keskustelujen avulla. Se rakentaa suhteita ja luo aitoja kokemuksia asiakkaiden ja ostajien kanssa.”

Keskustelukokemukset voivat olla eri muotoisia ja ne voi lanseerata eri kanavissa chatboteista ja älykkäistä avustajista sosiaalisen median alustoihin ja verkkosivustojen sivuihin. Ne voivat myös olla osa online-mainoskampanjoitasi, ei vain houkuttelevamman ostopolun tarjoamiseksi, vaan myös mainossijoituksesi tuoton lisäämiseksi.

Tässä artikkelissa näytämme, kuinka voit aloittaa keskustelumainosten näyttämisen , kuinka ne voivat parantaa maksettuja tuloksiasi ja käymme läpi joitain todellisia esimerkkejä ja asiantuntijalausuntoja .

Mitä on keskusteleva mainonta?

Keskusteleva mainonta tarkoittaa automatisoitujen keskustelujen käyttämistä verkkomainoskampanjoissa. Ne saavat kohdeyleisön suorittamaan tiettyjä toimintoja reaaliaikaisen personoidun matkan kautta.

Toimenpiteet määritellään kampanjan tavoitteiden mukaisesti, jotka voivat liittyä bränditietoisuuden lisäämiseen, myynnin kasvattamiseen tai liidien luomiseen.

Kyllä, voimme kirjaimellisesti sanoa, että maksetut keskustelut voivat saada aikaan maksettuja tuloksia .

Nämä automatisoidut keskustelut tapahtuvat viestintärajapinnoissa, jotka jäljittelevät luonnollista keskustelua käyttäjien ja yritysten välillä (joita yleensä edustaa chatbot). Keskustelu opastaa käyttäjiä ennalta määritettyjä polkuja pitkin niiden vaihtoehtojen mukaan, jotka käyttäjät valitsevat vuorovaikutuksessa . Vaikka nämä ovat yleensä sääntöpohjaisia ​​virtoja, jotkin robotit hyödyntävät myös tekoälyn elementtejä (kuten luonnollisen kielen käsittelyä ) luodakseen inhimillisemmän ja hienostuneemman kokemuksen.

Viestiliittymä, jossa keskustelu tapahtuu , voi olla joko osa itse mainosta tai siihen pääsee klikkaamalla mainosta (kun käyttäjä saapuu keskustelun aloitussivulle tai viestisovellukseen). Se riippuu mainosalustasta ja käytetyn kampanjan tyypistä.

Ovatko keskustelumainokset yhtä kuin viestimainokset?

Olet ehkä kuullut viestimainoksista aiemmin ja mietit, ovatko ne samoja kuin keskustelumainokset. Se riippuu viestimainosten tulkinnasta. Yleisimmät ihmisten mieleen tulevat asiat ovat:

  • LinkedIn-viestimainokset – joissa voimme lähettää sponsoroituja suoria viestejä LinkedIn-käyttäjille, ja he voivat napsauttaa viestin toimintakehotusta LinkedIn-postilaatikossaan.
  • Facebook Messenger -mainokset – ne toimivat samalla tavalla kuin muut Facebook-mainosmuodot, mutta ne näytetään erityisesti Messenger-sovelluksessa (Pikaviestit-välilehdessä).

Keskustelumainokset jäljittelevät luonnollista keskustelua brändien ja käyttäjien välillä, mutta viestimainokset ovat staattisia mainoksia, jotka eivät tarjoa tätä dynaamista kokemusta . Ne on nimetty sellaisiksi yksinkertaisesti siksi, että ne näkyvät niiden alustojen viestintärajapinnassa (yleensä viestilaatikossa), mutta ne eivät tarjoa samanlaista keskusteluvuorovaikutusta.

Vaikka käyttäjät voivat napsauttaa näitä mainoksia, ne tarjoavat yleensä vain yhden toimintakehotuksen ja niillä on yksi tavoite mielessään, kun taas keskustelumainokset mukautuvat käyttäjien valitsemiin eri polkuihin ja aiottuun toimintaan.

Miksi keskustelumainokset ovat tärkeitä?

Kuluttajat ovat kyllästymässä heidän huomiostaan ​​kilpaileviin verkkomainoksiin. Vaikka termi bannerisokeus keksittiin vuonna 1998, käyttäjät eivät koskaan jättäneet mainoksia huomiotta niin paljon kuin nykyään, ja tämä johtuu digitaalisen mainostilan kyllästämisestä mainoksilla. Ei ole yllätys, että mainosten estäjien (Adblocker) kaltaiset tekniikat ovat olleet nousussa muutaman viime vuoden aikana.

Määrällisen kyllästymisen lisäksi digitaalinen tila kärsii myös erilaistumisen ja ainutlaatuisuuden puutteesta. Jos käytämme jonkin aikaa sosiaalisen median syötteissämme, huomaamme, että mainokset ovat hyvin samankaltaisia sekä visuaalisten elementtien (käytetyt värit, kuvitukset jne.) että kopiossa käytetyn sanamuodon osalta.

Joidenkin mainostajien omaperäisyyden puute voi olla hyvä tilaisuus toisille. Ne, jotka sijoittavat aikaansa ja resurssejaan disruptiivisten mainosresurssien luomiseen, näkevät todennäköisemmin mainostensa saavan alan keskiarvoa korkeammat tulokset sitouttamisessa ja vuorovaikutusasteessa.

Tässä keskustelumainokset tulevat mukaan kuvaan. Niiden poikkeava muoto voi kiinnittää käyttäjien huomion helpommin, mutta myös niiden dynaaminen käyttökokemus voi johtaa korkeampiin tulosprosentteihin. Jotta ne tuottaisivat tuloksia, meidän on silti tehtävä hyvää työtä kampanjan suunnittelussa, oikeanlaisen kohdeyleisön määrittämisessä ja houkuttelevan arvoehdotuksen laatimisessa. Jos onnistumme, keskustelumainokset voivat nostaa tulokset pilviin.

Tutustutaan erityyppisiin keskustelumainoksiin ja niiden toimintaan.

Miten keskustelumainonta todella toimii?

On olemassa erilaisia ​​tapoja toteuttaa keskustelumainoskampanjoita. Voit joko hyödyntää mainosalustojen tarjoamia keskustelumainosmuotoja tai käyttää tavallisia mainosmuotoja yhdessä keskustelualoitussivujen ja viestisovellusten kanssa.

Keskustelevat somemainokset

Sosiaalisen median mainonnalla on valtava rooli digitaalisessa mainonnassa, ja se näyttää edelleen kasvavan. Hootsuiten mukaan vuonna 2022 sosiaalisen median osuus kaikista digitaalisen mainonnan menoista on 33 % , ja vuosittaiset sosiaalisen median kulut nousevat 134 miljardiin dollariin, mikä on yli 17 % enemmän kuin vuotta aiemmin.

Suurimmat sosiaalisen median yritykset ymmärsivät, kuinka voimakkaita keskustelukokemukset voivat olla, ja näkivät mahdollisuuden hyödyntää omia viestintärajapintojaan tarjotakseen uusia mainosmuotoja ja kasvattaakseen mainostulojaan.

LinkedIn-keskustelumainokset

Kuten LinkedIn itse ne esittelee, keskustelumainosten avulla voit aloittaa laadukkaita keskusteluja ammattilaisten kanssa antamalla heidän valita oman polun suoraan LinkedIn-postilaatikossaan.

LinkedIn keskustelumainokset

Tässä mainosmuodossa käyttäjät voivat valita useita vaihtoehtoja matkan varrella, ja tietyissä tavoitteissa, kuten liidien luomisessa, he voivat jopa saavuttaa lopullisen tavoitteen (täyttää liidilomakkeen) itse mainoksessa.

Visuaalisesti houkuttelevan kokemuksen tarjoamisen lisäksi LinkedIn haluaa varmistaa, että käyttäjät eivät nopeasti kärsi ”mainosväsymyksestä” eivätkä jätä huomiotta postilaatikkoonsa saamiaan mainoksia. Näin ollen käyttäjät voivat saada sponsoroidun mainoksen postilaatikkoonsa vain kerran 30 päivässä. Tämä tarkoittaa, että vaikka käyttäjät näkevät syötteissään useita mainoksia, he saavat postilaatikkoonsa vain yhden mainoksen pitkäksi aikaa. Tämä on harvinainen mahdollisuus mainostajille erottua joukosta ja herättää käyttäjien huomio.

Kuten Metadata.io kertoo LinkedIn Conversation Ads -oppaassaan , sinun tulee ottaa huomioon joitain parhaita käytäntöjä varmistaaksesi, että saat hyviä tuloksia:

  • Määritä oikea kohdeyleisö tavoitteesi mukaan. Ota kaikki irti LinkedInin erittäin tarkoista kohdistusvaihtoehdoista (kuten työnimikkeet, työtaidot ja muut) ja luo riittävän kokoinen yleisö, jotta mainokset voivat saavuttaa tuloksia (vähintään 50 000 jäsentä).
  • Määritä oikea päiväbudjetti ja hintatarjoussummat.
  • Valitse viestien oikea lähettäjä . Voit käyttää ketä tahansa LinkedIn-tilin omaavaa (heidän luvalla), joten varmista, että valitset jonkun, joka resonoi yleisösi kanssa ja on järkevä kyseisen kampanjan ja vastaavan arvoehdotuksen kontekstissa.
  • Ole huolellinen ensimmäisen viestisi kanssa. Ajattele tätä kuin sähköpostiviestiä ja sen otsikkoriviä. Jos onnistut ja kiinnität huomion, käyttäjät todennäköisesti avaavat mainoksen.
  • Testaa ja optimoi . Kuten aina, sinun tulee testata jokaisessa kampanjassa eri elementtejä (lähettäjä, kopio, polut, asetukset jne.) nähdäksesi, mikä toimii paremmin ja mitkä pitäisi korvata uusilla elementeillä.

Monet B2B-mainostajat – mukaan lukien Metadata.io:n tehokkuusmarkkinoinnin johtaja Silvio Perez – ovat jakaneet ilmiömäisiä tuloksia näiden kampanjoiden tuloksista.

keskustelumainokset silvio perez

Facebook- ja Lähetä viesti klikkaamalla (”Click to Message”) -mainokset

Meta omistaa kaksi maailman suosituinta viestintäsovellusta, WhatsApp ja Messenger. Olisi outoa, jos he eivät hyödyntäisi omia viestintäominaisuuksiaan ja rajapintojaan auttaakseen yrityksiä kommunikoimaan käyttäjiensä kanssa.

Suosituimmat kansainväliset viestipalvelut, lokakuu 2021

Niiden avulla käyttäjät voivat olla yhteydessä yrityksen tileihin viestintäsovelluksissa, mutta niiden avulla yritykset voivat myös aloittaa keskustelun mainonnan avulla. Facebookin Lähetä viesti klikkaamalla -mainokset voidaan näyttää Facebook- ja Instagram-syötteissä (kuten tavalliset mainokset), mutta toimintakehotuspainikkeen napsauttaminen kehottaa käyttäjiä aloittamaan keskustelun, joka voi tapahtua Messengerissä, WhatsAppissa tai Instagram Directissä.

facbookin klikkausmainokset
Facebookin Lähetä viesti klikkaamalla -mainos avaa keskustelun Whatsapissa, Messengerissä tai Instagramin Directissä.

Tämä mainosmuoto tarjoaa joitain ennalta määritettyjä vaihtoehtoja, joiden avulla käyttäjät voivat valita, milloin keskustelu alkaa, mutta sen avulla käyttäjät voivat myös kirjoittaa omia kysymyksiään ja keskustella yrityksen edustajan kanssa.

Viime syyskuussa Facebook ilmoitti panostavansa entistä enemmän tällaisiin henkilökohtaisiin kokemuksiin, joten voimme odottaa tulevaisuudessa lisää keskusteluominaisuuksia.

Facebook & Click to WhatsApp -mainokset

Kuten aiemmin on todettu, Facebookin viestimainokset toimivat myös WhatsAppin kanssa. Tämä tarkoittaa, että yritykset voivat käyttää Facebook-mainoksia saadakseen käyttäjät aloittamaan keskustelun heidän kanssaan WhatsAppissa.

Näiden käyttäjien kanssa vuorovaikuttamisen lisäksi tässä mainosmuodossa on muitakin etuja. Antony Chacko – WhatsApp-markkinointiin erikoistuneen toimiston Alpha Marketerin perustaja – uskoo, että nämä kampanjat ovat helppo tapa ostaa ja omistaa potentiaalisten ostajien tietoja laajassa mittakaavassa.

conversational advertising antony chacko

Facebookin käyttäminen WhatsApp-mainoksiin yhdessä WhatsApp-automaation kanssa voi olla erittäin tehokas yhdistelmä. Ohjaamalla käyttäjät aloittamaan keskustelun WhatsApp-yritystilisi kanssa, voit ohjata heidät WhatsApp-chatbotiin, joka tarjoaa useita vaihtoehtoja, monipuolista sisältöä ja muita elementtejä, jotka luovat kiinnostavan kokemuksen brändistäsi.

Jos et ole koskaan aiemmin luonut WhatsApp-chatbotia, voit tutustua joihinkin Landbotin WhatsApp-bot-esimerkkeihin tai luoda omasi käyttämällä valmiita bottimalleja .

Keskustelevat näyttömainokset

Kuten edellä mainittiin, bannerisokeus ja mainosväsymys ovat vakavia uhkia sitouttamiselle ja mainosten teholle yleensäkin. Mutta tämä vaikutus näkyy vielä enemmän näyttömainonnassa, koska nämä mainokset näytetään yleensä sivuilla, jotka ovat täynnä sisältöä ja huomion kiinnittäjiä. Joten jos haluat erottua joukosta, näyttömainosten on oltava todella alkuperäisiä.

Sen sijaan, että luot perinteisen näyttömainoksen käyttämällä staattista kuvaa, voit sisällyttää keskusteluapulaisen dynaamiseen banneriin, jolloin itse bannerista tulee interaktiivinen ja keskustelu voi käydä siellä (sen sijaan, että ohjaisit käyttäjiä toiselle sivulle). 

Nämä ovat niin sanottuja chatbot-bannerimainoksia .

conversational banner ads
Oikeassa laidassa esimerkki bannerimainoksesta, joka sisältää keskustelubotin.

Riippuen yleisöstä, joille kohdistat kampanjoita (joko kylmät yleisöt, jotka eivät vielä tunne brändiäsi, tai uudelleenkohdistaminen käyttäjille, jotka ovat jo vierailleet verkkosivustollasi), voit luoda erilaisia ​​chatbotteja eri tavoitteilla.

Koska jotkin näyttömainontaverkostot antavat sinun määrittää tietyt verkkosijoittelut, joissa mainoksesi näkyvät, voit myös luoda chatbotteja, jotka on mukautettu sivun muun osan sisällön mukaan. Näin ollen se tarjoaa asiayhteyteen perustuvan kokemuksen verkkovierailijalle ja johtaa todennäköisesti korkeampiin vuorovaikutus- ja tulosprosentteihin.

Keskustelevat aloitussivut

Entä jos haluat tarjota keskustelukokemuksen käyttämättä muita mainosmuotoja ja kanavia, jotka eivät tarjoa natiivi keskusteluominaisuuksia? 

Siihen on yksinkertainen ratkaisu! Voit korvata perinteiset aloitussivusi keskustelualoitussivuilla . Tämä tarkoittaa, että sinun tarvitsee luoda vain yksi keskustelusivu, jonka jälkeen voit käyttää sitä useissa mainoskanavissa ja kampanjoissa.

Vaikka tavalliset aloitussivut sisältävät yleensä myyntitekstin ja yhden toimintakehotuspainikkeen tai liidilomakkeen, keskustelupohjaiset aloitussivut koukuttavat vierailijat chatbot-vetoisen vuorovaikutuksen kautta. Botti imaisee vierailijat suoraan keskusteluun.

Chatbotin luominen keskustelualoitussivullesi on erittäin helppoa Landbotin verkkochatboteille tarkoitetun koodiratkaisun avulla . Jos et halua rakentaa bottiasi tyhjästä, voit myös käyttää jotakin valmiista keskustelulomakemalleista .

Kun olet rakentanut keskustelubotin, sinun kannattaa verrata sitä staattisiin aloitussivuihisi. Kasvumarkkinointitoimisto Arora Project aloitti A/B-testauksen tavallisten aloitussivujen ja Landbotilla tehtyjen keskustelusivujen välillä, ja ero oli huikea.

Arora päätyi lopettamaan lähes kaikki perinteisille aloitussivuille ohjaavat liidikampanjansa. Keskustelusivuilta saatujen liidien määrä nousi pilviin, ja he pystyivät alentamaan liidikohtaista hintaa 30 %! .

conversational ads conversion
Kuinka paljon enemmän Arora Project sai liidejä samalla kampanjabudjetilla, kun se siirtyi käyttämään dynaamisia keskustelualoitussivuja.

Keskustelusovellukset

Jos haluat ottaa askeleen vielä pidemmälle kuin käytät keskustelullista aloitussivua, voit myös rakentaa keskustelusovelluksia ja käyttää niitä aloitussivuina.

Keskusteleva sovellus tarjoaa paremman käyttökokemuksen yhdistämällä tekstipohjaiset viestit visuaalisiin käyttöliittymäelementteihin, kuten painikkeisiin, karuselleihin, kalentereihin, karttoihin, videoihin, minilomakkeisiin ja muihin. Voit mukauttaa niitä tilanteen mukaan ja keskittyä esimerkiksi liidien luomiseen, ajan- ja paikanvarauksiin, verkkokauppatapahtumiin tai tuotesuosituksiin.

Keskustelusovelluksen luominen ilman koodaamista on nyt helpompaa kuin koskaan, kiitos koodittomien (No-code) alustojen, kuten Landbotin.

Mikä on keskustelumainonnan tulevaisuus?

On vaikea tietää tarkalleen, miten keskustelullinen mainonta kehittyy tulevaisuudessa.

Mutta sen valossa, miten viestisovellusten käytön kasvu jatkuu, voimme odottaa, että suuret mainonta-alustat julkaisevat enemmän keskustelua edistäviä mainosmuotoja ja ominaisuuksia.

Myös itse keskustelut tulevat kehittymään. Automatisoitu puheviestintä kasvaa brändien ja kuluttajien välisenä vuorovaikutuksena erityisesti Sirin ja Alexan kaltaisten virtuaaliassistenttien ansiosta.

Tiedämme, että puhehaku ja keskustelullinen tekoäly muuttavat jo hakukoneoptimointiympäristöä. Alkaako se vaikuttaa myös mainontamaisemaan?

Seuraamme mielenkiinnolla, mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Joka tapauksessa, keskustelumainonta on tullut jäädäkseen.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Tekijä

Yhteydenottopyyntö on lähetetty onnistuneesti. Kiitos, käsittelemme viestinne mahdollisimman pian.